piątek, 24 lutego 2017

10.02.2017 Łańcuch IV, Chain Ensemble

W ubiegłym tygodniu miałam zaszczyt brać udział w niesamowicie inspirującym przedsięwzięciu.
Zostałam zaproszona do udziału w festiwalu Łańcuch XIV, by wystąpić jako członek Chain Ensemble, prowadzonym przez Andrzeja Bauera na jednym z festiwalowych koncertów. Festiwal odbywał się w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. Wraz z zespołem wykonałam Grave oraz Preludia i Fugę Witolda Lutosławskiego. Było to dla mnie bardzo ważne doświadczenie artystyczne. Od lat jestem zagorzałą wielbicielką twórczości Lutosławskiego, uważam go, obok Szymanowskiego, za najważniejszego polskiego kompozytora XXw. Miałam okazję wykonywać Subito i Partitę (te utwory wszyscy skrzypkowie mają w standardowym repertuarze) oraz Łańcuch 2 (Chain 2) na skrzypce i orkiestrę symfoniczną. Ten ostatni utwór wykonałam w Korei Południowej z Orkiestrą Keimyung University podczas mojego pobytu w Korei (koreańskie prawykonanie). Dlatego bardzo się ucieszyłam, że będę miała okazję poznać i wykonać kolejne dzieła mojego Mistrza.
Zarówno Grave, jak i Preludia i Fuga, były dla mnie pozycjami nowymi i, choć niełatwymi, niezmiernie interesującymi i inspirującymi. Z Lutosławskim jest tak, że gdy zagłębiam się w jego muzykę, odkrywam coraz więcej szczegółów, ukrytych znaczeń. Wchodzę się w kolejne warstwy tej niezwykle przemyślanej, lecz zarazem romantycznej, intelektualnej muzyki, coraz głębiej i coraz bardziej świadomie - dzięki temu zaczynam słyszeć więcej i rozumieć tę twórczość lepiej.
Cieszę się, że podczas projektu mogłam współpracować ze świetnymi instrumentalistami, pod batutą znakomitego Andrzeja Bauera. Ten projekt został przeprowadzony na najwyższym poziomie artystycznym, niezwykle profesjonalnie.
Mam ogromną nadzieję, że uda mi się wziąć jeszcze udział w jednym z projektów Chain Ensemble.

PROGRAM KONCERTU,
Piątek 10 lutego 2017 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego ul. Modzelewskiego 59



Witold Lutosławski (1913-1994)
Preludia taneczne
Łańcuch I
Tune for Martin Nordwall na trąbkę solo

Mini-Uwertura na kwintet blaszany
***
Grave na wiolonczelę i smyczki
Preludia i fuga na 13 instrumentów smyczkowych

Wykoanwcy:

Chain Ensemble
Magdalena Bojanowicz - wiolonczela
Jan Harasimowicz - trąbka
Andrzej Bauer - dyrygent 


Chain Ensemble podczas próby


Słów kilka o Chain Ensemble znalezionych w sieci:
Chain Ensemble – orkiestra kameralna coraz aktywniej działająca pod auspicjami Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego – postawiła sobie za punkt „artystycznego honoru” przestudiowanie w najbliższych latach i włączenie na stałe do repertuaru niemal wszystkich utworów patrona Towarzystwa na mniejsze zespoły instrumentalne i orkiestrę kameralną.



Chain Ensemble zbiera grupę pełnych energii, kreatywnych muzyków o dużym doświadczeniu, skupionych na pragnieniu tworzenia znaczących muzycznych wydarzeń artystycznych w kraju. Filarem pracy zespołu są działania edukacyjne, realizowane poprzez włączanie do wspólnego muzykowania najzdolniejszej młodzieży i organizację warsztatów muzycznych. Chain Ensemble pracuje również nad stworzeniem nowej formuły koncertu, w której ramach bliższy będzie kontakt wykonawców i publiczności. Zespół adresuje swoje produkcje przede wszystkim do młodej generacji odbiorców, chcąc otworzyć ją na odbiór najnowszej muzyki artystycznej. 
Stworzony cykl koncertowy w zamierzeniu stanie się artystycznym rezultatem warsztatów poświęconych twórczości Witolda Lutosławskiego, podczas których Chain Ensemble z wybraną grupą najzdolniejszych młodych muzyków będzie koncentrował się na doskonaleniu interpretacji muzyki z różnych okresów życia twórcy.

Po koncercie na blogu krytyk Doroty Szwarcman pojawiła się bardzo pozytywna recenzja koncertu. 
Cytuję wzmiankę o Grave i Preludiach:

W drugiej części Grave w wersji z kameralną orkiestrą smyczkową – ujmująco partię solowej wiolonczeli zagrała Magdalena Bojanowicz (dawna studentka Bauera). I na koniec Preludia i fuga. Świetne wykonanie! Rzadko się słyszy takie dobre. Z młodzieńczą energią i emocjami, ale też żelazną logiką. Trzeba też powiedzieć, że Andrzej Bauer znakomicie prezentuje się w roli dyrygenta. Nie tylko umie wyegzekwować to, co jest tej muzyce potrzebne, ale też działa na scenie bardzo fachowo.

Cała recenzja do przeczytania tutaj:
http://szwarcman.blog.polityka.pl/2017/02/11/ostatni-weekend-lancucha-xiv/#more-6242http:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz