sobota, 9 stycznia 2016

Konferencja poświęcona Andrzejowi Dobrowolskiemu, 04-06. 12. 2015 - wspomnienie

Sesja poświęcona mojemu dziadkowi, kompozytorowi Andrzejowi Dobrowolskiemu, zorganizowana przez p. Alicję Gronau udała się bardzo dobrze, za co raz jeszcze pragnę jej gorąco podziękować!
Choć nie mogłam być na wielu wykładach, udało mi się posłuchać pierwszego koncertu i wziąć udział w panelu-dyskusyjnym poświęconym kompozytorowi. Spotkanie obfitowało we wspomnienia rodziny i uczniów Dobrowolskiego, o wielu rzeczach i faktach z życia kompozytora usłyszałam po raz pierwszy. To było bardzo ciekawe i cenne dla mnie doświadczenie. Wreszcie spotkałam całą rodzinę od strony dziadka, której nie wiedziałam od wielu lat. Był czas na rozmowy  i wspólny obiad.
Cieszę się, że miałam okazję wykonać kwartet smyczkowy, ostatni utwór mojego dziadka.  Było to dla mnie bardzo osobiste przeżycie. To kompozycja o klarownej formie, ciekawej fakturze, dość klasycznym zapisie. Po wielu poszukiwaniach nowych form twórczości przez Dobrowolskiego i długiej przerwie w komponowaniu, Kwartet jest w pewnym sensie jego swoistym powrotem "do źródeł". Utwór jest spokojny, wręcz melodyjny. Fragmenty tonalne o klasycznym zapisie przeplatają się z sekwencjami bez metrum. Puls mierzony jest wartościami sekundowymi. Widać inspirację minimalizmem.
Zależało mi, by wydobyć z utworu jak najwięcej ciepłego brzmienia, skupić się na frazie, melodyce, a nie tylko na elementach sonorystycznych i makrorytmicznych.


Oto kilka zdjęć z koncertu i sesji.





Spotkanie rodzinne po zakończeniu konferencji

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz